maanantai 6. lokakuuta 2014



Olin ajatellut kirjoittaa Kummimummon blogia kun jään eläkkeelle, mutta sen toteutan hiukan tuonnempana. Rakkaalla kummitytölläni on  kaksi suurenmoista poikaa,  Julius ja Emil, joiden KUMMIMUMMO olen.


Olen kirkon luottamushenkilönä pitänyt kirkon kummien asiaa hyvin merkittävänä ja halunnut nostaa sitä esille. Olen järjestänyt kaksi Kummitapahtumaa, joita kanssani on ollut toteuttamassa kirkon työntekijöitä sekä vapaaehtoisia. Ensimmäinen tapahtuma oli lähes 10 vuotta sitten.
Alla on aiheeseen liittyvää julkaistua materiaalia.




KIRKON VAALIT 2014


Olen Kallion seurakunnan ehdokkaana kirkkovaltuustoon TULKAA KAIKKI listalta.


Olen 65 vuotias psykoterapeutti, työnohjaaja Kallion seurakunnan alueelta Siltasaaresta. Olen jäänyt eläkkeelle virkatyöstäni HUS konsernista viime vuonna. Olen virkatyöni ohella toiminut yksityisenä psykoterapeuttina ja työnohjaajana vuodesta 1991, jota työtä jatkan edelleen.  Olen naimisissa ja minulla on kaksi aikuista lasta.


Harrastajateatteritoiminta sekä moottoripyöräily ovat saaneet kovan kilpailijan yhä lisääntyvästä lintuharrastuksesta sekä kaikenlaisesta  puuhastelusta  mökillämme. Minulta onnistuu yhtä hyvin rakennustyöt kuin puutarhatyöt, puhumattakaan puuhommista, joita tuntuu riittävän puiden kaatamisesta pilkkomiseen.


Kirkon luottamustehtävissä olen ollut 14 vuotta. 



Luottamustehtäväni kirkossa
Kallion seurakuntaneuvoston varajäsen v. 2000
Yhteisen kirkkoneuvoston jäsen vuodesta 2000, edelleen
Kirkkovaltuuston jäsen vuodesta 2007, edelleen
Hiippakuntavaltuuston varajäsen vuodesta 2013
   Toiminta- ja taloussuunnittelutoimikunnan jäsen vuodesta 2001, edelleen
   Jäsentukihankkeen ohjausryhmän jäsen vuodesta 2012, edelleen
   Pääkaupunkiseudun monikulttuurisuustyön neuvottelukunnan jäsen vuodesta 2012, edelleen
   Seurakuntayhtymän ympäristötyöryhmän jäsen keväästä 2014, edelleen


Olen ollut luottamushenkilön ominaisuudessa lukuisissa seurakuntayhtymän rekrytoinneissa mukana
yhtenä haastattelijana.


Lisäksi olen suunnitellut ja toteuttanut vapaaehtoisille suunnatun monikulttuurisuustyön Mentorikoulutuksen  kevään 2014. Mukana kouluttamassa oli vieraskielisen työn papit sekä vapaaehtoisia.





Muut luottamustehtäväni
Kruununhaan ala-asteen johtokunnan jäsen vuosina 1988-1990
Kaisaniemen ala-asteen johtokunnana puheenjohtaja vuosina 1990 -1994
Therapeia- säätiön valtuuskunnan jäsen vuosina 1995 -1998
Therapeia-säätiön valtuuskunnan varapuheenjohtaja vuonna 1999



.Tulkaa kaikki-liikkeen eräs tavoitteista on se, että kirkon yhteyteen pääsevät kaikki ne, jotka tuntevat tarvitsevansa sitä. Tämän eteen olen luottamushenkilönä  tehnyt työtä ja sitä haluan jatkaa edelleen.



Matkani kirkon luottamustehtäviin
Oma  matkani kirkon lähelle oli pitkä ja monimutkainen.  Olin se tavallinen riviseurakuntalainen joka maksoi kirkollisveroa, kävi kirkossa Jouluna ja Pääsiäisenä ja luki iltarukouksen. Yritykset tiiviimpään kirkon yhteyteen kariutuivat kerta toisensa jälkeen samaan kokemukseen,  en kuulu porukkaan, en ymmärrä kieltä, jota kirkon tilaisuuksissa puhutaan, enkä tavoittanut saarnan sanomaa. Törmäsin myös siihen, että oma oikeudentajuni soti kovasti vastaan sitä kuvaa mitä lehdistä ja  mediasta sai lukea ja nähdä; naispappi ei kelpaa työtoveriksi toimituksiin  miespapille tai ihmisen seksuaalisuuden perusteella oli tarjolla erilaisia käytäntöjä.

Olin kuitenkin  sitkeä tai kaipuu kirkon lähelle suuri ja niinpä jatkoin yrityksiäni ilmoittautumalla seurakunnan järjestämälle  kurssille. Siellä tavallisellekin ihmiselle opetettiin Raamatun tulkintaa ja käsitteitä. Kurssi  avasikin väylän seurakunnan ja kirkon "sisäpiiriin",  eikä aikaakaan, kun minua pyydettiin mukaan suunnittelemaan kirkkoon naistenpäivää, joka seurakunnassa oli valmisteilla. Siitä urani eteni luottamustehtäviin,  joissa nyt olen ollut mukana 14 vuotta.

Kaiken kirkon tarjoaman hyvän lisäksi, olen tänä aikana kohdannut myös ongelmakohtia, kuten kirkon jäykät rakenteet, päätöksenteon monimutkaisuuden, suvaitsemattomuuden ja  teologisen vallankäytön. Olen nähnyt kuitenkin myös sen, että  näihin asioihin voi luottamushenkilönä vaikuttaa ja siksi meitä tarvitaan.


Kokemuksen kautta tullutta tietoa ja taitoa minulla on jo niin paljon, että tiedän käytännöt miten tärkeinä pitämiään asioita voi viedä eteenpäin. Mitä voi tehdä itse ja mitä viedä yhteiseen keskusteluun ja päätöksentekoon. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti